آموزش برنامه نویسی اندروید گناباد

آموزش اندروید و ساخت اپلیکیشن اندروید در گناباد توسط تیم برنامه نویسی و فناوری اطلاعات فرابیت:

  • دوره قدماتی
  • دوره تکمیلی
  • دوره پیشرفته و حرفه ای

در بخش مقدماتی برنامه نویسی اندروید که در محیط اندروید استودیو (Android Studio) آموزش داده شده است، با اصول برنامه سازی در اندروید، اجزای اصلی برنامه های اندروید و ترتیب فراخوانی آنها در برنامه ها آشنا می شویم. کمی در مورد طراحی لایه ها و ظاهر برنامه صحبت می کنیم، هر چند تمرکز اصلی روی مباحث طراحی گرافیکی و لایه ها، به بخش دیگری از آموزش منتقل می شود. در ادامه با Activity ها در اندروید آشنا می شویم، چرخه حیات (Activity Lifecycle) آن را بررسی می کنیم که هر برنامه نویس اندروید باید با آن آشنا باشد. سپس به معرفی ویجت های مختلف و ابزارهای مختلف می پردازیم و برای برنامه نویسی هر کدام از ابزارها مثالی ارائه می دهیم.

در بخش دوم آموزش برنامه نویسی اندروید که با عنوان آموزش های تکمیلی شناخته می شود، به صورت جدی تر به مباحث مختلف و تکمیلی برنامه نویسی اندروید پرداخته می شود. از جمله کار بادر بخش های مقدماتی و تکمیلی برنامه نویسی اندروید (Android)، مفاهیم اصلی و عمومی در برنامه اندروید را فرا گرفتیم. در این بخش مفاهیم پیشرفته تر مورد بررسی قرار گرفته و در حین آموزش تلاش شده پروژه ها و مثال های گوناگون برای تفهیم بیشتر، حل و بررسی شوند. نحوه ارتباط با اینترنت، ساخت ویوهای اختصاصی، دریافت اطلاعات مکانی کاربر، کار با سنسور اثر انگشت، نمونه یک بازی ساده با استفاده از کتابخانه های گرافیکی و … مباحث مطرح شده در این دوره آموزشی هستند. Preference ها، مدل سازی داده ها و استفاده از شیوه های متداول انتقال داده به فرم json و xml، کار با دیتابیس SQLite در اندروید و کار با فایل ها در حافظه داخلی و خارجی. با مبحث Fragment و انواع آن ها آشنا خواهیم شد. کمی در مورد انیمیشن ها صحبت خواهیم کرد. همچنین پروژه هایی برای ساخت اسلایدر (Intro Slider) معرفی و ساخت ویوهایی همراه با انیمیشن (کارت متریال) انجام می دهیم.

آموزش  App Inventor : با توجه به توسعه گوشی های هوشمند و محبوبیت روزافزون آن ها تمایل کاربران برای استفاده از اپلیکیشن های موبایلی متنوع نیز افزایش یافته است. توسعه نرم افزارهای موبایلی می تواند یک شغل پردرآمد باشد که در وقت آزاد به آن پرداخته شود، به بیانی دیگر می توان به این کار به چشم شغل دوم نگریست، اما دشوار بودن فراگیری توسعه نرم افزارها به شیوه های امروزی بسیاری از علاقه مندان را دلسرد می کند برای مثال، یادگیری توسعه نرم افزار اندروید توسط اندروید استودیو نیازمند زمان بسیار برای فراگیری زبان های جاوا (Java)، اچ تی ام ال (HTML) و فراگیری خود اندروید استودیو (Android Studio) می باشد. در این آموزش که تحولی در برنامه نویسی و توسعه نرم افزار می باشد به آموزش App Inventor پرداخته شده است. این شیوه متفاوت از برنامه نویسی، توسط گوگل معرفی شده است و هم اکنون زیر نظر (Massachusetts Institute of Technology (MIT می باشد. در این شیوه، کاربر نیاز به فراگیری هیچ گونه زبان برنامه نویسی نداشته و تنها با گذراندن آموزش نرم افزار تحت وب App Inventor قادر به ساختن بازی ها و نرم افزارهای کاربردی، خواهد بود. مزیت بزرگ دیگر این نرم افزار، ساخت نرم افزار برای سیستم عامل های مختلف می باشد، در حال حاضر تنها سیستم عامل اندروید، توسط این نرم افزار پوشش داده می شود که براساس مستندات، در آپدیت بعدی سیستم عامل iOS نیز پوشش خواهد داد.

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: آشنایی با App Inventor
    • معرفی نرم افزار و کاربردهای آن
    • ساخت اکانت و پروژه جدید
    • تست پروژه در حال توسعه از طریق Wi-Fi
    • تست پروژه در حال توسعه از طریق USB
  • درس دوم: طراحی رابط کاربری
    • رابط کاربری و استانداردهای طراحی آن
    • سربرگ Designer و انواع کامپوننت ها
    • تنظیمات کامپوننت ها
  • درس سوم: بلاگ های برنامه نویسی شده
    • توصیف سربرگ Blocks
    • تعریف الگوریتم
    • استفاده از بلاگ ها و ایجاد الگوریتم بدون کدنویسی
    • بررسی بلاگ های آماده
    • ساخت اولین برنامه با عنوان Hello World
  • درس چهارم: متغیرها، رویه ها و تصمیم گیری ها
    • تعریف و فراخوانی انواع متغیرها
    • عملگرهای مقایسه ای
    • دستورهای شرطی
    • کامنت نویسی در بلاگ ها
    • ساخت رویدادها
  • درس پنجم: لیست ها و حلقه های تکرار
    • ساخت لیست عناصر
    • توصیف الگوریتم اتصال لیست های موازی
    • حلقه های تکرار for ,while و do
    • کامپوننت Texting و ارسال اس ام اس (SMS)
  • درس ششم: تعاملات با یک صفحه لمسی
    • لمس صفحه (Touch)
    • کشیدن روی صفحه (Drag)
    • پرتاب کردن روی صفحه (Flung)
    • Canvas ,Ball و Spirt
  • درس هفتم: ذخیره اطلاعات و سربرگ گالری نرم افزار
    • سربرگ Storage
    • انواع پایگاه داده
    • پایگاه داده Tinny
    • انتشار برنامه در گالری
    • دانلود برنامه از گالری