بیخ کف زدن | خرید کف بیخ – مراسم یلدا | روش تهیه کف 7 فروردین 1403

بیخ کف زدن یا کف بیخ که برای فراهم کردن کف و به عنوان یک سنت بسیار قدیمی در گناباد و حومه در شب های زمستان و بخصوص شب یلدا انجام می شود با شادی و روشنی همراه است . در مراسم یلدا با استفاده از ریشه درختی بنام بیخ ، کفی سفید رنگ بدست می آید که در انتها با سفیده تخم مرغ و شکر خوش طعم شده و میل می شود . طریقه درست کردن کف با استفاده از کف بیخ به رسم یلدای خراسان در ادامه تشریح می شود(7 فروردین 1403 )

مراسم یلدا امسال در شب های بلند 7 فروردین 1403 را با بیخ و کف سفید پر از روشنی در خدمت شما تیم . ارسال بیخ به تمام شهرها و بخصوص تهران با افتخار امکان پذیر است .

مراحل تهیه کف حاصل از بیخ :

مرحله اول آماده سازی کف بیخ : لایه رویی بیخ (ریشه درختی است بنام بیخ) قهوه ای رنگ است و داخل این ریشه به رنگ سفید . در ابتدا پس از خرید بیخ (می توانید از فروشگاه توتپُس خرید کنید) بیخ را در آب برای یک ساعت بخیسانید . سپس با استفاده از چاقو یا هر وسیله دیگری لایه قهوه ای رویی بیخ را تراشیده تا ریشه سفید رنگی بدست آید .

مرحله دوم آماده سازی کف بیخ : ریشه سفید رنگ بدست آمده را در ظرفی به همراه دو لیوان آب به مدت ۲۵ دقیقه یا بیشتر بجوشانید .حجم آب باقیمانده کمتر از یک لیوان نباشد .

مرحله سوم آماده سازی کف بیخ : آب بدست آمده را در ظرفی (اگر تغار سفالی دارید بهتر است اما می توانید از تشت پلاستیکی نیز استفاده نمایید) ریخته و با همزن دستی (بهتر است دسته گز باشد اما اگر دسته گز ندارید با همزن های فنری دستی هم امکان پذیر است) در هوای سرد شروع به همزدن نمایید . هم زدن باید در یک جهت و بصورت ضربتی باشد . روش هم زدن را در اینستاگرام توتپُس ببینید . در حین هم زدن برای افزایش حجم کف حاصله می توانید مقدار کمی آب سرد به آن بصورت شره ریختن اضافه نمایید . آب را به آرامی و کم کم اضافه نمایید .

نگران ریختن این کف روی لباس یا فرش نباشید زیرا تا هنگامی که شکر و سفیده تخم‌مرغ به آن زده نشده هیچ اتفاقی از لحاظ نظافت رخ نمی دهد فقط خیس خواهید شد !

مرحله سوم را آنقدر انجام دهید (حدود یک ساعت هم زدن دائم) تا کفی غلیظ بدست آید . اگر کف رقیق بود می توانید در حین هم زدن مقدار کمی آب بیخ (که در مرحله دوم بدست آمد) سرد شده به آن اضافه نمایید .

در این مرحله گاها شوخی هایی نیز می کنند مثلاً کف را روی هم می پاشند ! این شوخی ها با لذت و شادی بسیاری در گناباد همراه است .

مرحله چهارم آماده سازی کف بیخ : پس از بدست آمدن کف سفید غلیظ، با توجه به حجم کف مقداری شکر و سفیده تخم مرغ به آن اضافه نمایید . در این مرحله کف را به آرامی هم بزنید . مراقب باشید که بیرون یا روی لباستان نریزد تا نظافت رعایت شود .

حالا کف حاصل از بیخ آماده خوردن است نوش جانتان باد .

این کف را می توانید یک روز یا بیشتر در یخچال یا جای سرد نگهداری کنید .

خرید بیخ ( بیخ کف زدن ) :

برای خرید بیخ کف زدن یلدا ، از فروشگاه توتپس اقدام نمایید و یا با شماره مندرج در انتهای وبسایت تماس بگیرید . در واتساپ نیز می توانید سفارش دهید .

خرید بیخ

بیخ را از بخش فروشگاه اینترنتی توتپُس خرید نمایید

[]

دیدگاهتان را بنویسید