17 By Info 0

انواع پسته و مقایسه آنها

انواع پسته و مقایسه کیفیت آنها

پسته به دو نوع فندقی و بادامی تقسیم بندی می شود. پسته فندقی خود دو نوع تجاری دارد: 1- پسته کله قوچی

2- پسته اوحدی (فندقی)

پسته بادامی نیز شامل:

  1. پسته اکبری
  2. پسته احمد آقایی
  3. پسته ممتاز نوقی
  4. پسته سفید نوقی
  5. پسته دامغان: پسته عباسعلی دامغان ، پسته شاه پسند دامغان

پسته کله قوچی که با نام جهانی Jumbo مشهور است، درشت ترین پسته خندان در ایران است. این پسته چون زودگل است احتمال خسارت ناشی از قرار گرفتن در معرض خطر سرمای دیررس بهاره برایش وجود دارد. شکل مغز این پسته درشت و فندقی شکل است. زمان برداشت این نوع پسته در دهه دوم شهریور ماه است.

پسته اوحدی (فندقی) با نام تجاری Round در تمام استان های تولید کننده پسته ایران یافت می شود اما قطب کشت این پسته کرمان است و همچنین 60 تا 70 درصد باغ های پسته رفسنجان را شامل می شود. این نوع پسته همانگونه که از نامش پیداست به شکل فندوق و گرد است. زمان برداشت پسته فندقی دهه اول شهریور ماه است.

پسته بادامی یا Long به شکل بادام، ریز و خنجر مانند و رنگ آن کدر است. این نوع پسته بیشتر در خراسان وجود دارد اما در کرمان و یزد هم کشت می شود. برای تهیه تازه ی این پسته در نیمه اول مرداد ماه به این شهرها سفر کنید.

پسته احمدآقایی بیشتر در کرمان دیده می شود. عملکرد بالا و زمان کم لازم برای برداشت این محصول از ویژگی های مهم پسته احمدآقایی به شمار می رود. مغز این پسته کشیده و قرمز رنگ است و رنگ پوست آن سفید می باشد.

پسته ممتاز بادامی شکل و خوشمزه تر از سایر ارقام تجاری پسته است. این نوع پسته را در دهه سوم شهریور برداشت می کنند.

پسته سفید نوق از پسته های قدیمی رفسنجان است و مخصوص منطقه ای به نام نوق است که آب و هوای گرمتری نسبت به سایر نقاط رفسنجان دارد. این پسته بادامی شکل است و در دهه سوم شهریور ماه برداشت می شود.

پسته قزوینی مربوط به قزوین است که به آن پسته کله بزی نیز می گویند.این پسته بادامی شکل ، ریز و دارا مغز نسبتا سبز رنگ است. زمان برداشت پسته قزوینی اواسط مرداد ماه است.

پسته فیض آباد بیشتر از نوع بادامی است اما انواع احمدآقایی ، اکبری و پسته بادامی سفد(مشهدی) نیز در این ناحیه به چشم می خورد.

پسته فیض آباد به دو دلیل از محبوبیت خاصی بین افراد در ایران و حتی در کشورهای دیگری چون هند و پاکستان برخوردار است:

1- این پسته فقط در فیض آباد کشت می شود و درنتیجه کمیاب است.

2- طعمی خاص و بی نظیر دارد که منحصر به این نوع می باشد.

مغز پسته فیض آباد کشیده و مناسب خلال پسته است.

یکی از نکات مهم درختان پسته در فیض آباد این است که در سایر مناطق برگ درختان پسته در برج 7 فرو می ریزد اما در این منطقه حتی در برج 10 هم برگ بر روی درختان پسته اش دیده می شود و این یعنی عملکرد این درختان بیشتر است.

مهمترین فاکتور موفقیت باغهای پسته در فیض آباد خاک بسیار غنی این منطقه است.