01 By Info 0

تشخیص روغن گوسفندی خالص و مرغوب

تشخیص روغن گوسفندی خالص و مرغوب با توجه به چهار پارامتر طعم، بو، رنگ و ماندگاری انجام می شود . روغن گوسفندی بسته به علوفه ای که حیوان مصرف میکند دارای طعم و مزه متفاوت است. روغن حیوانی در فصول پاییز و بهار از شیر تهیه میشود بنابر این چون در فصل بهار علف تازه در اختیار گوسفندان است در نتیجه روغن بدست امده کیفیت و طعم بهتری دارد. از طرفی غالبا روغن گوسفندی کویر و کوهستانی خوش طعم تر از روغن گوسفندی شمال کشور است.

برای تشخیص روغن گوسفندی خالص باید این نکته در نظر گرفته شود که روغن گوسفندی خالص و اصل در دمای معمولی(مثلا روی انگشت) به سرعت ذوب میشود. لذا هرچه سرعت ذوب روغن بیشتر باشد، روغن خالص تر است.

موضوع مهم دیگر این است که روغنی که از شیر میش گرفته شده بسیار مقوی تر و خوش طعم تر از روغن گرفته شده از شیر بز است و تنها روش تشخیص این روغن اعتبار صحبت فروشنده خواهد بود. البته اگر تجربه مصرف روغن گوسفندی بز و میش را داشته باشید از طعم و بوی آنها متوجه روغن بز یا میش بودن آن خواهید شد.

یکی دیگر از نکات مهم تشخیص روغن گوسفندی مرغوب رنگ زرد مایل به سفید آن است در حالی که روغن گاوی رنگ زرد تیره دارد. روغن گوسفندی قدیمی رنگ زردتر و بویی تند دارد. طعم روغن قدیمی یا نگهداری شده در شرایط و ظرف نامطلوب، ناخوشایند است.

از نظر بو، روغن گوسفندی مرغوب بوی خاص و تندی نداشته و بوی خوش و خاصی دارد که با تجربه می توان تشخیص داد.

برای نگهداری از روغن گوسفندی و حفظ کیفیت آن بهتر است که محصول در ظرف شیشه ای و یا پلاستیکی و در جای خنک نگه داشته شود و بعد از هر بار استفاده، درب ظرف محکم شود.نکته مهم دیگر درباره ظرف نگهداری روغن گوسفندی این است که بهتر است ظرف نو باشد و قبلا روغن یا هیچ چیز دیگری در آن ریخته نشده باشد. چراکه روغن زرد گوسفندی با کمترین باکتری ها واکنش نشان داده و کیفیت خود را از دست میدهد.

دقت شود روغن گوسفندی بیشتر از خراسان ، تبریز ، یزد و کرمانشاه تهیه می شود . روغن زرد گوسفندی هر یک از این مناطق بو و طعم کمی متفاوت دارد و قیمت ها نیز فرق می کنند .

بهتر این است که برای تهیه روغن گوسفندی محل معتبری را در نظر داشته باشید. وبسایت توتپُس با ارایه محصولات باکیفیت مفتخر است شما را در تهیه محصول درجه یک یاری کند.