09 By Info 0

زعفران جگری یا روشن

زعفران جگری بهتر است یا زعفران قرمز روشن ؟ کیفیت زعفران جگری یا قرمز تیره در چه سطحی است ؟ آیا جگری بودن رنگ زعفران دلیل سرمازدگی است ؟ آیا رنگ قرمز تیره نشانه پوسیدگی گل زعفران یا دیر چیدن آن است ؟ آیا جگری بودن رنگ زعفران نشانه سرمازدگی زعفران است ؟ زعفران جگری بخریم یا قرمز روشن ؟

جگری بودن رنگ ظاهری زعفران دلیل پایین بودن کیفیت زعفران نیست . زعفران جگری می تواند نشانه رنگ دهی بالای آن نیز باشد که سافرونال و پیروکسین آن نیز بالا خواهد بود.

اما از طرفی تیره بودن یا به اصطلاح سیه دل بودن رنگ زعفران می تواند نشانه سرمازدگی ، دیر پر شدن (دیر چیده شدن یا پوسیدگی) و باران زدگی نیز باشد. اما این موضوع کلیت ندارد .

به عنوان مثال رنگ زعفران قاینات و گناباد تیره تر است که دلیل آن رنگ دهی بالای آن می باشد. از طرفی هرچه منطقه کوهپایه ای باشد رنگ زعفران روشن تر ، پفکی تر و رنگ دهی آن پایین تر خواهد بود .

بنابراین تست رنگ دهی زعفران ، کیفیت و مرغوبیت آن را مشخص می کند نه صرفاً شکل ظاهری آن . اما با یک حساب و تجربه سرانگشتی ، هر چه منطقه برداشت زعفران از لحاظ آب و هوایی گرم و خشک تر باشد کیفیت و مرغوبیت زعفران آن منطقه بالاتر خواهد بود .

زعفران قرمز روشن نیز می تواند کیفیت بالایی داشته باشد . وقتی رنگ زعفران قرمز روشن است نشان برداشت ، خشک شدن و نگهداری صحیح آن می باشد. همچنین روشن بودن رنگ زعفران می تواند نشانه امسالی بودن آن نیز باشد. پس قرمز بودن یا به عبارتی خوش رنگ بودن زعفران نشانه با کیفیت بودن آن است اما نشانه مرغوبیت آن نمی‌تواند باشد . مرغوبیت زعفران هنگام تست رنگ دهی و برآورد پارامترهای سافرونال و پیروکسین مشخص خواهد شد .

حال با این توضیحات کدام زعفران را بخریم ؟! اگر زعفران منطقه قاینات و گناباد می خرید تیره بودن یا جگری بودن را ملاک انتخاب قرار ندهید . مزه زعفران منطقه قاینات/گناباد تلخ تر است. زعفران این مناطق نسبت به حجم سنگین و نسبتا تیره است . اما اگر زعفران منطقه تربت جام و زاوه و یا نیشابور می خرید روشن بودن رنگ زعفران نشانه کیفیت زعفران خواهد بود . مزه زعفران این مناطق تلخی کمی دارد و نیز بوی کمتر .