اکتبر 16, 2020 By Info Off

هفت عادت بد که باید از آنها بپرهیزید

انسانها از برخی عادات خود بی خبر است و برخی عادات را می شناسند. برخی از این عادت ها خوب هستند و برخی کیفیت زندگی را بسیار کاهش داده و زندگی را پژمرده و تاریک می کنند. وقتی به یک عادت دقت میکنیم به نظر می رسد که به راحتی می توان آن عادت را اصلاح و یا ترک کرد. اما وقتی تصمیم می گیریم عادتی را حذف یا اصلاح کنیم متوجه خواهیم شد «ترک عادت سخت است!». ما برای زندگی بهتر بایستی از برخی عادت ها و رفتارها بپرهیزیم وگرنه دیر یا زود اثرات منفی آن عادت گریبان گیر ما خواهد شد و مانع از پیشرفت نیز می شوند. مطالب زیر ترجمه ای از سری مطالب “Make Me Better” با موضوع «هفت عادتی که همین امروز باید ترک کنیم تا موفق باشیم» است که در ادامه مطالعه می کنیم:

اولین عادت- اتلاف وقت در رسانه های اجتماعی: در دنیای امروز بسیاری از افراد وقت بسیار زیادی را در رسانه های اجتماعی نظیر تلگرام، سروش، اینستاگرام و … صرف می کنند بی آنکه بدانند چه زمان و گوهر با ارزش و تکرار ناپذیری را از دست می‌دهند. حتما برایتان اتفاق افتاده است که غرق در خواندن اخبار و مطالبی در این رسانه ها شوید و وقتی خارج شوید که ساعت یا ساعت های از عمرتان تمام شده است! اخبار تکرار می شوند اما زمان ها و عمرتان خیر. بنابراین به منظور ترک این عادت مضر، استفاده از رسانه ها را محدود و در جهت اهدافتان مدیریت کنید.

دومین عادت- حسود بودن: گاهی روی چمن نشسته ایم اما فکر میکنیم چمن آن طرف سرسبزتر است! با این نگاه همواره باید دنبال چمن سرسبزتر بدویم بدون آنکه از موقعیت و داشته های خود لذت ببریم. حسادت نیز اینگونه است: چشم داشت به داشته های دیگران یا چیز دیگر. حسادت ناشی از ضعیف پنداشتن خود و یا احساس نا امنی در مورد چیزی است. حسادت روح و جسم انسان را مریض می کند. یکی از راه های کاهش و از بین بردن عادت بد حسادت، سپاسگزاری و قدردانی از داشته های خویش است.

سومین عادت- دروغ گویی: هر شخص حداقل یکبار دروغ گفته است و اینگونه توجیه می شود که دروغ بخشی از طبیعت آدمی است! اگر اغلب دروغ میگویید هر چند دروغ های کوچک، شما دچار عادتی وحشتناک شده اید. دروغ های کوچک به مرور بزرگتر و بزرگتر می شوند و اثرات بسیار منفی روی زندگی خواهند داشت. بخاطر داشته باشید که هر رابطه و منفعتی که بر مبنای دروغ حاصل شود بزودی نابود خواهد شد. همه چیز به راحتی فرو خواهد پاشید وقتی که با دروغ کنار هم قرار گرفته باشند.

چهارمین عادت- درگیر درام بودن: درگیر شدن در درام. اغلب اوقات به تکرار غرق در رؤیاها و افکار غیر ضروری می شویم. این حالت معمولا زمانی اتفاق می افتد که شروع به خاراندن بینی خود در کسب و کار دیگران می کنید یا وقتی که از کوچکترین چیزها عصبانی می شوید. درگیر شدن در امور دیگران اتلاف وقت و انرژی است. بجای این کار، باید بر روی زندگی خود و چگونگی دستیابی به اهداف خود متمرکز شد. زمانی که ما انرژی خود را بر روی چیزی که می خواهیم به آن برسیم متمرکز کنیم، طبیعتاً از این عادت بد دوری کرده ایم.

پنجمین عادت- بله گفتن: ما انسان ها،حیوانات اجتماعی هستیم و مشارکت و کمک از خصوصیات طبیعی ما می باشد. تا کنون حتما برایتان پیش آمده است که به کسی «بله» بگویید اما واقعا مخالف باشید! به عنوان مثال، ممکن است برای رفتن به سینما با وجود اینکه کار زیادی هم دارید موافقت کنید و دلیل آن این است که در گفتن “نه” مردد هستید. به یاد داشته باشید که “نه” همیشه یک گزینه است و برای نه گفتن نیازی به داشتن بهانه یا توضیحی نیست. شما زمان محدودی دارید و خردمندانه است که آن را صرف چیزهایی کنید که برای شما مهم است نه برای دیگران. در بزرگسالی بایستی اولویت های خود را مشخص و تنظیم کرده و تعادل را بین این اولویت ها و سایر موارد حفظ کنید نه درخواست های مردم. بنابراین، یادگیری “نه گفتن” یکی از مهارت های داشتن زندگی سالم است که باید نهادینه کنید.

عادت ششم- تمرکز بر منفی بودن: با چه کسی معاشرت می کنیم، چه می خوانیم، چه تماشا می کنیم و چه گوش می دهیم تأثیر زیادی در احساس و تفکر ما دارد. اگر انسان منفی نگری باشید به سختی خوشحال خواهید شد یا خوشحال خواهید بود. دیدن جنبه های منفی هر موقعیتی که در آن هستید موجب حواس پرتی شما خواهند شد و شما را از رسیدن به اهدافتان باز خواهند داشت. پس سرگرم افکار منفی نشوید. افکار شما، شما را به هر کجا که متمرکز باشید خواهند برد. بدانید که افکار منفی هرگز شما را به یک آینده شاد نخواهند برد. منفی های بیش از حدی در جهان وجود دارند. بهترین تلاش خود را بکنید تا مطمئن شوید که در آنها سهیم نیستید.

عادت هفتم- سرزنش دیگران: سرزنش و بهانه گیری راهی آسان برای فرار مسئولیت ها و یا پنهان کردن خطاهای خود است. بهانه تراشی و سرزنش دیگران، شما را متوقف می کند و وضعیتی برای شما بوجود خواهد آورد که دیگر هیچ کس به شما اعتماد نکند. تا هنگامی که بطور جدی بهانه تراشی و سرزنش دیگران را کنار نگذارید پیشرفت نخواهید کرد. وقتی از خود تعریف می کنید و دیگران را متهم می دانید نه تنها رشد و موفقیت پایداری نسیبتان نمی شود بلکه در چاهی عمیق متوقف خواهید بود. مسئولیت پذیری و واقع بینی راهی برای ترک این عادت و رفتار ناپسند است.

این هفت عادت بد را هر چه زودتر ترک کنید تا زندگی موفق و شادی داشته باشید.

توسط گروه ترجمه توتپس!

سفارش ترجمه متون «انگلیسی به فارسی» و «فارسی به انگلیسی»