22 By Info 0

مقایسه انواع بادام | عیار بادام | انس بادام بصرفه | بادام پر مغز

آزمایش بادام برای مقایسه بازدهی و عیار انواع بادام و انتخاب بادام مقرون به صرفه بر اساس انس بادام – کدام بادام به صرفه تر است ؟ مغز کدام بادام بیشتر و درشت تر است ؟ کدام بادام خوشمزه تر است ؟ بادام خوش طعم کدام است ؟ فرق بادام سنگی با منقا چیست ؟ بادام سنگی بادام منقا بادام پوست کاغذی ؟ عیار کدام بادام بیشتر است ؟ انس کدام بادام بیشتر است ؟ چه بادامی مغز بیشتری دارد ؟ در این آزمایش می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم . (18 اسفندماه ۱۴۰۲)

پرمغز ترین بادام کدام است ؟

بطورکلی در بازار سه نوع بادام درختی وجود دارد : بادام سنگی ، بادام منقا ، بادام پوست کاغذی .

  • بادام سنگی های شهرها و حتی درختان مختلف طعم متفاوتی دارند برخی شیرین و خوش طعم هستند و برخی بیمزه و مزه ای نزدیک به مزه خاک دارند. حتی برخی از مغزهای بادام طعم تلخ ی دارند و برخی خیر . از میان انواع بادام ، احتمال وجود دانه تلخ در بادام سنگی بیشتر است . پس هنگام خرید بادام سنگی مطمئن شوید که مغز تلخ ندارد (لینک: چطور بفهمیم بادام تلخ ندارد؟ ).
  • بادام پوست کاغذی یا کف مال مشابه بادام سنگی است اما پوست نازکی دارد و به راحتی با دست و یا با وارد کردن فشار یا ضربه اندک شکسته می شود. نسبت وزن به پوست در بادام پوست کاغذی نسبت به بادام سنگی بیشتر است یعنی به ازای هر یک کیلو گرم بادام سنگی و یک کیلوگرم بادام پوست کاغذی ، وزن مغز بدست آمده از یک کیلو بادام پوست کاغذی بیشتر از مغز بدست آمده از یک کیلو بادام سنگی است. البته قیمت بادام پوست کاغذی نیز از قیمت بادام سنگی گرانتر است (حدود 2 برابر). در هر صورت طعم بادام پارامتر مهمی است که البته وقتی قابل استناد است که بادام یکدستی داشته باشیم ، چون بادامهایی که از درختان مختلف چیده می شوند طعم های مختلفی دارند و طبیعتا بعد از چیده شدن با هم مخلوط می شوند. بنابراین در هنگام خرید بادام به یکدست بودن (مشابه بودن) آنها دقت شود .
  • بادام منقا گرانترین بادام در بین بادام های درختی می باشد که مهمترین دلیل گرانی آن این است که با وجود بسته بودن کامل پوست آن با دست پوست می شود و نیاز به ضربه زدن محکم ندارد . بادام منقا هم به صورت بوداده هم خام موجود است . به طور کلی در مورد طعم بادام خام می توان قضاوت کرد اما وقتی بادام بوداده شده و برشته شود مقایسه طعم آن دشوار است . در بادام منقا نسبت مغز به پوست آن نسبت به بادام سنگی بیشتر است اما نسبت به مغز به پوست بادام کاغذی کمتر است در نتیجه : نسبت مغز به پوست در بادام کاغذی بیشتر از دو نوع بادام دیگر است و بعد از آن با اختلاف کم بادام منقا مغز بیشتری دارد و در پایان این رده بادام سنگی قرار دارد.

بادام مامایی : یکی از بهترین بادام های ایران ، بادام مامایی است که بدون دانه تلخ ، رنگ روشن ، درشت و خوش طعم است. مغز بادام درختی مامایی اولین گزینه برای صادرات است. مغز بادام صادراتی

آزمایش انواع بادام : می خواهیم بدانیم که کدام بادام به صرفه تر است ؟ ما برای انجام این آزمایش از هر کدام از این سه نوع بادام درختی ( همراه با پوست) به میزان برابر ۱۵۰ گرم تهیه کردیم .

بادام های انتخاب شده به این صورت هستند : بادام سنگی از شهر سامان ، بادام منقا خارجی ، بادام پوست کاغذی بیرجند (بادام کف مال گناباد)

قیمت بادام ها به شرح زیر هستند (در تاریخ 18 اسفند 1402) :

قیمت بادام سنگی ۵۵ الی ۷۰ (متوسط قیمت ۶۵۰۰۰ تومان)

قیمت بادام پوست کاغذی ۱۲۵ الی ۱۵۰ (متوسط قیمت ۱۴۰۰۰۰ تومان)

قیمت بادام منقا ۱۷۰ الی ۲۱۰ (متوسط قیمت ۱۹۰۰۰۰ تومان)

قیمت مغز بادام از ۲۲۰ الی ۲۵۰ ( متوسط قیمت ۲۴۰۰۰۰ تومان)

نکته : هر سه نوع بادام انتخاب شده از نوع مرغوب و خوش طعم هستند پس پارامتر طعم را در این تست دخیل نمی کنیم . البته نتیجه جانبی آزمایش ما نشان می دهد که بادام پوست کاغذی خوش طعم تر است اما این نتیجه عمومی نیست و نمی توان استناد کرد .

مقدار وزن بدست آمده از هر یک از این سه نوع بادام به شرح زیر است :

مقدار مغز بادام سنگی ۴۸ گرم

مقدار مغز بادام پوست کاغذی ۶۹ گرم

مقدار مغز بادام منقا ۱۰۳ گرم

همانطور که مشاهده کردید بادام منقا بیشتریم مغز را دارد اما آیا بادام منقا مقرون به صرفه است ؟

در میان این سه نواع بادام ، بادام پوست کاغذی رتبه دوم را از لحاظ مقدار مغز دارد . و بادام سنگی کمترین مغز را داشته و اینکه پوست کندن آن هم به نسبت دشوار است .

حالا ببینیم کدام بادام مقرون به صرفه است . فرض کنیم همه بادام ها دارای مغزی خوش طعم هستند . در حال حاظر قیمت هر کیلو مغز بادام درختی خوش طعم حدود 250 هزار تومان است .

محاسبه قیمت مغز بدست آمده از هر سه نواع بادام :

قیمت مغز بدست آمده از بادام سنگی برابر ۱۱۵۲۰ تومان

قیمت مغز بدست آمده از بادام پوست کاغذی برابر ۱۶۵۶۰ تومان

قیمت مغز بدست آمده از بادام منقا برابر ۲۴۷۲۰ تومان

قیمت ۱۵۰ گرم از هر یک از بادام ها برابر زیر هستند :

قیمت ۱۵۰ گرم بادام سنگی : ۹۷۵۰ تومان

قیمت ۱۵۰ گرم بادام پوست کاغذی : ۲۱۰۰۰ تومان

قیمت ۱۵۰ گرم بادام منقا : ۲۸۵۰۰ تومان

و اما نتیجه انس بادام یا عیار سنجی بادام برای برآورد مقرون بصرفه بودن :

نمره مقرون به صرفه بودن بادام سنگی = ۱/۲۲

نمره مقرون به صرفه بودن بادام پوست کاغذی = ۰/۷۹

نمره مقرون به صرفه بودن بادام منقا = ۰/۸۷

با توجه به مقایسه فوق ، متوجه می شویم که بادام سنگی از بادام پوست کاغذی و بادام منقا به صرفه تر است .

البته دقت کنید محاسبه انس بادام یا همان عیار سنجی بادام در واقع نسبت مغز بادام به وزن بادام پوست نکنده است . بنابراین از روی انس بادام و داشتن قیمت آن می توان مقرون به صرفه بودن آن را متوجه شد .